gerra-jokoa
1965ean, Guy-Ernest Debord filosofo marxista, idazle eta zinemagile frantziarrak (1931-1994) hamar bat urte lehenago asmatua zuen Jeu de la Guerre (Gerra-Jokoa) patentatu zuen. The Game of War edo Kriegspiel bezala ere ezaguna da.
1977ko urtarrilean, Gerard Lebovici-rekin elkartu zen, erdi-partaidetzan oinarrituta, eta enpresa bat sortu zuen jokoak diseinatu, fabrikatu eta merkaturatzeko. “Itsas batailako joko” bat asmatu eta jokatu zuten, baina, zoritxarrez, idatzizko arauek ez dute bizirik iraun. Société des Jeux Stratégiques et Historiques izenpean, enpresak The Rules of ‘The Game of War’ (Gerra-jokoaren arauak) argitaratu zuen frantsesez eta ingelesez, eta artisau bati jokoaren lau (edo bost?) ale sortzeko eskatu zion. Mahai gaineko taula (45,5 cm × 36,5 cm) eta grabatutako piezak kobre zilarreztatuan zeuden.
Lan hau 1987an argitaratu zuen lehen aldiz, Gerard Lebovici hil ondoren, oraindik bere izena zeraman argitaletxeak. Azpititulu hau izan zuen: Relevé des positions successives de toutes les forces au cours d’une partie (Joko batean zehar indar guztien ondoz ondoko posizioen erregistroa). Orduan, jokoaren oinarrizko bertsio bat ere banatu zen.
1991n, Guy Debord-en zuzendaritzapean, liburuaren kopia guztiak, argitaratutako bere beste lan guztiak bezala, paper-ore egin zituzten.
2006an, Gallimard etxeak Le Jeu de la Guerre argitaratu zuen, aurkitutako dokumentuen edizio zuzendua eta zabaldua eginez.
Eta 2007an, Alice Becker-Ho-k eta Guy Debord-k A Game of War argitaratu zuten ingelesez.
1987ko lanean, Debordek berak partida baten diagramak eta iruzkinak egin zituen, aurkariaren baieztapenarekin.
Gerra-joko honek indar bereko bi armadaren operazioak jartzen ditu jokoan. Aldi berean, norbera behartuta dago, okupatzen duen lurraldean, kanpaina eraginkor baterako behar diren baliabideak babestera eta bere komunikazio ildoak irekita mantentzera.
Debordek dio jokoan gauzatzen diren harreman taktiko eta estrategiko guztiak bat datozela Carl von Clausewitz-en gerraren teorian ezarritako printzipioekin. Teoria hori XVIII. mendeko gerra klasikoan oinarritzen da, eta Frantziako Iraultzaren eta Inperioaren garaietan garatu zen. Eredu historiko horretatik eratortzen dira jokoan hartutako ikusmolde guztiak: unitate taktikoen izaera, dela zaldi gainean dela oinez doana, ohiz zehazten diren haien eraso- eta defentsa-indarrak, armada osoaren barruko unitate mota ezberdinen proportzioa, eta bakoitzak eman dezakeen laguntza-maila.
Osagaiak eta hasiera
Taula 20×25 laukiko laukizuzen bat da, erditik (10×25) banaturik iparraldeko eta hegoaldeko lurraldeak adierazteko. Lurraldeak asimetrikoak dira, baina biek ezaugarri hauek dituzte: lauki bateko bi armategi, lauki bateko hiru gotorleku, lauki bateko mendate bat, eta bederatzi laukiko mendikatea. Mendikatea tropen mugimenduetarako erabateko hesia da, eta sua erabat oztopatzen du. Aldi berean, armaden eta armategien eta komunikazio-unitateen arteko komunikazioa ere blokeatzen du.
Jokalari bakoitzak hamabost borroka-unitate ditu: bederatzi infanteria-erregimentu, lau zalditeria-erregimentu, oinezko artilleria-erregimentu bat, zaldi gaineko artilleria-erregimentu bat. Horietaz gain, oinezko komunikazio-erregimentu bat eta zaldi gaineko komunikazio-erregimentu bat ere baditu.
Jokoa hasi aurretik, jokalari bakoitzak bere unitateak zabaldu ahal izango ditu bere lurraldean uste duen bezala, unitate bat lauki bakoitzeko. Hasierako hedapen hori aurkariaren disposizioen ezjakintasunean pentsatu behar da, eta, beraz, jokalari batek edo biek indarrak zehazki nola kokatu paperean planifikatu behar dute aldez aurretik.
Jokalari bakoitzaren helburua aurkariaren gaitasun militarra erabat suntsitzea da. Hori bi modutara lor daiteke: etsaien borroka-unitate guztiak ezabatuz, edo aurkariaren bi armategiak harrapatuz, armategi bat neutralizatua izanik aurkariaren borroka-unitate batek okupatzen duen unean.
Arauak
Jokalariek txanpon bat airera botatzen dute lehenengo txanda erabakitzeko.
Txanda batean, libreki aukeratutako, gehienez, bost borroka-unitate edo ez borrokarako unitate mugitu daitezke eta, mugimendu horiek egin ondoren, irismenean dagoen aurkariaren unitate baten kontrako eraso bat egin daiteke. Hala ere, ez dago halako erasoa deklaratzeko betebeharrik, eta jokalari bat aske da txanda batean bost unitate baino gutxiago mugitzeko, edo batere ez mugitzeko.
Infanteria-unitateak lauki 1 mugi daitezke. Infanteriaren irismena 2 laukikoa da. Infanteria-unitateak 4ko eraso-faktorea eta 6ko defentsa-faktorea ditu; defentsa-faktorea 8koa da mendatean, eta 10ekoa gotorleku batean.
Zalditeria-unitateak 2 lauki mugi daitezke. Bi lauki mugitzen diren unitateek ortogonalean edo diagonalean egin dezakete, edo ortogonalean lauki bat eta diagonalean bigarrena, edo alderantziz. Murrizpen bakarra lauki hutsen barrena eta lauki huts batera mugitzea da. Halaber, lauki bat bakarrik mugi daitezke, horrela nahi badu jokalariak.
Defentsan aritzen den zalditeria-unitate baten irismena (edo infanteriaren eraso gisa balio duena, hau da, ez zuzenean ez zalditeria-unitate lagunkoi baten bitartez eraso pean dagoen unitatearekin kontaktuan ez dagoenean) ere 2 laukikoa da.
Zalditeria-unitateak 7ko eraso-faktorea du erasoan (hots, aurkariaren unitate baten ondoan dagoenean); bestela, infanteria gisa, 4ko faktorea du. Bestalde, 5eko defentsa-faktorea du beti.
Zalditeriaren eraso bat lau zalditeria-unitateen eraso-indarra konbinatzean datza. Unitate horiek etenik gabe lerrokatu behar dira lauki batzuetan, horizontalean, bertikalean edo diagonalean, eta, lidergo-posizioan, unitate horietako bat aurkariaren unitate batekin zuzenean kontaktuan jarrita. Zalditeriak ezin du eraso aurkariaren unitaterik, edozein motatakoa, mendate batean edo gotorleku batean gordeta badago.
Zutabe bakarreko zalditeriaren erasoaren irismenak, jakina, lau karratu estal ditzake atzeko erregimentuaren kasuan, zeinaren eraso-faktorea eraginkorra baita zalditeria-unitate nagusiak hartutako karraturaino. Baina unitate nagusi hori berehalako eraso pean egonez gero, bere bi laguntza-unitate bakarrik izango ditu eskura (bere defentsa-faktoreaz gain), laugarrena irismenetik kanpo egongo baita orain.
Oinezko artilleria-unitateak lauki 1 mugi daitezke. Eta zaldi gaineko artilleria-unitateak 2 lauki mugi daitezke, zalditeria-unitateak bezala.
Artilleriaren irismena, oinezkoarena zein zaldi gainekoarena, erasoan zein defentsan, 3 laukikoa da, edozein norabidetan lerrokatuak.
Artilleria-unitateek, oinezkoek eta zaldi gainekoek, 5eko eraso-faktorea dute. Defentsa-faktorea, ordea, 8koa dute; eta 10ekoa mendatean eta 12koa gotorleku batean badago.
Unitate guztien suak lerro zuzenetan bakarrik bidaiatzen du, bertikal, horizontal edo diagonaletan zehar, unitate erasotzaileak okupatzen duen laukitik.
Jokoaren hasieran, alde bakoitzak oinezko komunikazio-unitate bat du, lauki 1 aurreratzeko gai dena, eta zaldi gaineko komunikazio-unitate bat, 2 lauki mugitzeko gai dena. Borrokatzen ez duten unitate hauek ez dute inolako eraso-faktorerik; euren defentsa-faktorea 1 da eta euren irismena 2 laukikoa da. Berez, komunikazio-unitateak helburu handiak dira aurkariarentzat, eta, beraz, bakartuta badaude, aurkariaren irismenetik kanpo egon behar dute, eta, bestela, borroka-unitate kopuru egoki batez babestuta egon behar dute. Komunikazio-unitateak dira armategi batekin kontakturik izan gabe mugitzeko gai diren bakarrak; hala ere, mugimendu horietan guztietan ez dute komunikazio-lerroak birbideratzeko gaitasunik.
Jokoan dauden indarren taula, haien ezaugarriekin:
unitateak | faktoreak | eraso- eta laguntza-irismena | mugikortasuna | |||
mota | kopurua | eraso | defentsa | |||
infanteria | 9 | 4 |
la 6 ma 8 gl 8 |
2 lauki | lauki 1 | |
zalditeria | 4 |
erasoan 7 |
5 | mugagabea eraso-lerroan | 2 lauki | |
infanteria gisa 4 |
eraso gabe 2 lauki |
|||||
artilleria | oinez | 1 | 5 |
la 8 ma 10 gl 12 |
3 lauki | lauki 1 |
zaldiz | 1 | 2 lauki | ||||
komunikazioak | oinez | 1 | 1 | 2 lauki | lauki 1 | |
zaldiz | 1 | 2 lauki |
la: lauki arrunta; ma: mendatea; gl: gotorlekuen laukia.
Borroka taktikoa
Aurkariaren unitate baten aurkako erasoa norberaren su-metaketan ‒edo, zalditeriaren erasoaren kasuan, karga bat zuzentzean‒ datza, unitate hori okupatzen ari den laukiaren kontra. Eraso bat unitate propio batzuek egiten dute, aurkariaren unitatearen posizioaren irismenera etorri direnak.
Lehenik eta behin, xede-unitateari erasotzeko posizioan ‒eta irismenaren barru‒ dauden unitate guztien eraso-faktoreak gehitzen dira.
Ondoren, xede-unitateari tiro egiteko posizioan ‒eta irismenaren barru‒ dauden aurkako unitate guztien defentsa-faktoreak (unitatearena berarena barne) gehitzen dira.
- Horrela lortutako eraso-indar osoa defentsa-indar osoa baino txikiagoa edo berdina denean, xede-unitateak aurre egiten dio erasoari.
- Eraso-indar osoa bi puntuz edo gehiagoz defentsa-indar osoa baino handiagoa denean, xede-unitatea suntsitu egiten da; horrek ez du esan nahi erasotzailea behartuta dagoenik horrela hutsik geratu den posizioa betetzera.
- Eraso-indar osoak puntu bakar batez gainditzen duenean defentsa-indar osoa, erasotako unitateak bere posizioa utzi beharko du, eta hori, derrigorrez, bere aldearen hurrengo txanda osatzen duten bost mugimenduetatik lehenengoa izanik. Gainera, ateratako unitateak ezin izango du inongo erasotan ere lagundu, hurrengo txandaren parte gisa; beste hitzetan, bere eraso-faktorea ez da kontuan hartzen orain kontraerasopean dagoen aurkariaren unitate baten irismenaren barruan badago ere. Azkenik, puntu batez garaitutako unitate bat bere posizioa bere aldearen hurrengo txandaren lehen mugimendu gisa uzteko gai ez denean, inguruko lauki guztiak, unitate lagunez edo aurkariz okupatuak izanik, garaitutako unitatea ipso facto suntsituko da.
Komunikazioak
Borroka-unitate baten erasorako eta defentsarako balio guztia, eta haren mugikortasun guztia, unitate horrek bere armadaren armategietako batarekin edo bestearekin komunikatuta egoteko beharraren mende dago erabat. Komunikazio horrek barne hartzen du informazioa eta aginduak transmititzea, bai eta hornigaien eta munizioen hornidura ere; armada baten osotasun organikoa adierazten du. Armategi batek bere alde bakarrik zerbitza dezake —aurkariak ezin du konkistatu eta erabili, baina suntsitu egin daiteke etsaiari bere erabilera kentzeko.
Unitate bat ezin da mugitu, ezta borrokan parte hartu ere, baldin eta bere armategietako batekin, zuzenean edo zeharka, komunikatuta dagoen lauki batean ez badago.
Zuzeneko komunikazioak esan nahi du, hasteko, armategi batek bere aldeko indarrekin bere laukitik abiatzen den edozein lerro zuzen bertikal, horizontal edo diagonalen bidez kontaktua mantendu dezakeela; lerro horiek edozein luzeratakoak izan daitezke, mendiek eteten dituztenean izan ezik. Kontuan izan, adibidez, gotorleku guztiak laukietan kokatuta daudela, lerro zuzen batek beren armategietako batekin etengabeko komunikazioan jartzeko moduan. Gainera, komunikazio-lerro bat komunikazio-unitate baten bidez birbidera daiteke, edozein laukitatik, bere ibilbidean zehar; izan ere, unitate hori armategiaren aurrerantz doan unitate mugikor bat da, komunikazioa distantzia mugagabean birbideratzeko gai dena, okupatzen duen edozein laukitatik abiatzen den edozein lerro zuzenetan zehar. Mota honetako bigarren unitate batek, armategi bati lehenengo unitatearen bidez lotutako edozein laukitan jarrita, komunikazioak bere laukitik modu berean bidera ditzake.
Zeharkako komunikazioak esan nahi du borroka-unitate bakoitza bere armadako beste edozein borroka-unitaterekin komunikatuta dagoela, baldin eta harekin kontaktuan badago, hau da, ondoz ondoan dauden zortzi laukietako edozein betetzen badu. Horrela, elkarren artean kontaktu fisikoan dauden armada bereko unitate guztietara zabaltzen da komunikazioa. Beraz, unitate bakoitza gutxienez beste baten ondoan duen armada edo indar banandu batentzat, beharrezkoa eta nahikoa da unitate bakar batek zuzeneko komunikazio izatea armategi batekin edo bideratzen duen komunikazio-unitate batekin.
Borroka-unitate bat zuzenean edo zeharka armategi batekin komunikatzen ez den lauki batera mugi daiteke. Hala ere, behin han, eta komunikazioa berrezartzen den bitartean, dela armategi batekin zuzeneko edo zeharkako komunikazioa duen unitate lagun batekiko kontaktuaren bidez, dela harentzat komunikazioa berrirekitzen duen komunikazio-unitate baten mugimenduaren bidez, unitate isolatua geldirik egotera kondenatuta dago, eta erasorako eta defentsarako gaitasun oroz gabetuta dago. Erasoaren aurrean babesik gabe dago, eta tiro egiteko tartean dagoen (edo ekarri den) aurkariaren edozein unitatek nahi duenean suntsi dezake. Kontuan izan behar da, hala ere, komunikazioak osorik dituen eta laguntza-sua emateko irismenaren barruan dagoen edozein unitate lagunek duen defentsa-faktorearekin lagundu egiten duela unitate isolatu baten defentsan.
Komunikazio-lerro bat etsaiaren unitate batek haren edozein lauki osagarri okupatu bezain laster mozten da, eta etsaiaren unitate horrek posizio hori mantentzen duen bitartean mozturik geratzen da.
Esku hartzen duen aurkariaren unitate batek komunikazio-lerro bat eteten duenean, zuzenean edo zeharka berrezarri ahal izango da. Zuzeneko komunikazioa berriro ezartzen da aurkariaren unitatea hartu duen laukitik alde egiten badu, dela aurkariaren beraren erabakiz, dela unitatearen suntsiketaren ondorioz; komunikazio-unitate lagunen mugimenduak aurkariak hutsik utzitako laukien lerro berri baten bidez kontaktua berrezartzea lortzen duenean ere berrezartzen da. Zeharkako komunikazioa berrezartzen da mugimenduak oraindik oztoporik gabe dituzten unitate lagunek komunikazioa moztuta duten unitateekin lotzea lortzen dutenean, aldameneko edozein lauki okupatuz.
Alde batek aurkariaren indar guztiak edo batzuk mozteko bezain ondo maniobratu duenean, bere txandaren amaieran bere irismenaren barruan dauden unitate inguratuetako edozeini eraso egin eta suntsitu dezake, eta ezin zaio aurre egin. Bizirik atera diren unitateek ezin diote erresistentziari berrekin komunikazioak berrezarri arte. Indar banandu bat bere komunikazio-lerro guztiak hautsi dituen aurkari batez inguratuta dagoenean, itxaropen bakarra du: erabat suntsitu aurretik, inguratutako indarra askatzeko azken aukera gisa saiakera bat egin daiteke, haien komunikazioak mantentzeko edo berrezartzeko gai izan diren tropa lagunek osatutako sorospen-indar baten bidez; erreskate-tropa horiek aurkariaren frontean sartzen saiatu behar dute, eta inguratutako indarretatik bizirik dauden unitateekin bat egin behar dute.
Hainbat hitzarmen
Armategi bat kentzea eraso gisa tratatzen da. Beraz, alde batek bere txandako bost mugimenduetako bat bezala aurkariaren armategi bat okupatzen duenean, baliteke txanda horretan ez sartzea beste edozein laukiri egindako eraso baten deklarazioa. Armategi bat bere okupazioaren ondorioz bakarrik suntsi daiteke, eta aurkariaren unitate batek okupatzen ez badu soilik okupa daiteke. Beraz, armategi bat aurkariaren unitate batek okupatzen duenean, unitate hori suntsitu egin behar da lehenik; hurrengo txandan baino ezin izango da horrela utzitako armategi bat setiatu.
Komunikazio-unitateek ezin dute armategi bat okupatu, ez eta komunikazio-lerroak ere eten, lerro horien laukietan badaude ere.
Gotorleku batean dagoen zalditeria-unitate batek ezin du eraso egin, bertan dagoen bitartean. Mendate batean dagoen zalditeria-unitate batek, ordea, posizio horretatik zuzenean eraso egin dezake.
Armategien laukiak planoko beste laukiak bezala erabiltzen dira, eta ez diote ez betebeharrik ez mugarik ezartzen unitateen erabilera taktikoari.
Gotorleku batek, jokoaren hasierako jabetza edozein dela ere, haren jabe den edozein alde zerbitzatzen du; aurkariaren unitate batek gotorleku bat konkistatu bezain laster, defentsa taktikoan eskaintzen duen abantaila okupatzaile berriaren eskuetara pasatzen da erabat. Armategiak ez bezala, gotorlekuak ez dira inoiz suntsitzen, eta behin baino gehiagotan alda daitezke eskuz jokoan.
Bi aldeek, elkarrekiko higadura handia dela-eta edo edozein arrazoirengatik, aldi berean erasoko mugimendu oro uzten badute, bestelako itzulingururik gabe partida berdinduta deklaratzea adostu ahal izango dute.
Azalpen-diagramak
1. irudiak hegoaldeko armadaren komunikazio-lerro iraunkorrak erakusten ditu, hau da, aurkariaren unitateek mozten ez duten bitartean, hegoaldeko armategiak tropekin lotzen dituzten bideak: S3-S1, S3-Q1, S3-A3, S3-A22, S3-S25 eta S23-S1, S23-H11, S23-A23, S23-Q25, S23-S25. Ikusten den bezala iparraldeko mendikateak norabide bateko komunikazio-lerroa eten egiten du G10 laukian. Gotorlekuek, ordea, ez dute komunikazio-lerroa eteten. |
2. irudiak iparraldeko armadaren komunikazio-lerro iraunkorrak erakusten ditu: B15-B1, B15-A14, B15-A15, B15-A16, B15-B25, B15-L25, B15-M15, B15-F11 eta D8-D1, D8-A5, D8-A8, D8-A11, D8-D9, D8-S24, D8-S8. Orain, iparraldeko mendikateak B15eko armategiaren komunikazio-lerroa G10ean eta D8ko armategiaren beste komunikazio-lerro bat D10ean eteten ditu. Ez du eteten, ordea, D8ko armategiaren mendatetik igarotzen den komunikazio-lerroa. |
3. irudiak iparraldeko armadaren komunikazio-lerro iraunkorrez gain, iparraldeko armadak J23an oinezko komunikazio-unitatea jartzean ireki diren komunikazio-lerro berriak ere erakusten ditu. Komunikazio-lerro berri horiek 23 zutabean, iparraldera J23-A23 eta hegoaldera J23-S23, J errenkadan, mendebaldera J23-J1 eta ekialdera J23-J25 eta O17-H25 diagonalean, bi noranzkoetan, zabaltzen dira. |
4. eta 5. irudiek bi armaden unitateen arteko borroka taktikoak adierazten dituzte. Bi irudi horietan irudikatutako borrokak iparraldeko lurraldean gertatzen dira eta eraso peko plaza iparraldeko unitate batek betetzen duen H8 da. Bietan hegoa da nagusi kopuruetan.
4. irudian erakusten den egoeran, eraso peko laukia, H8, bi infanteria-unitatek defendatzen dute G9an eta H8an (defentsa-faktore osoa: 6×2), F10eko mendatea betetzen duen infanteria-unitate batek (defentsa-faktorea: 8), eta oinezko artilleria-unitate batek E11ean, mendatetik eta irismenaren tartean (3 lauki urrunago) (defentsa-faktorea: 8). Horrela, iparraldearen (31) defentsa-faktore osoa eraso peko laukiarekiko honakoa da: 6 + 6 + 8 + 8 = 28. Kontuan izan behar da H8ko eta F10eko unitateek zuzenean komunikatuta daudela D8ko armategiarekin, G9ko eta E11ko unitateek zeharka komunikatuta daudela armategi horrekin, H8ko eta F10eko unitateen bidez, eta E11ko unitateak bigarren mailako lotura bat duela B15eko armategiarekin, E12ko komunikazio-unitatearen bidez. H8 karratua erasotzen duten indarrek E5etik G7ra lerrokatutako hiru zalditeria-unitate hartzen dituzte (eraso-faktore konbinatua: 7×3), H6ko artilleria-unitate bat (eraso-faktorea: 5), I7ko infanteria-unitate bat (eraso-faktorea: 4) eta infanteria gisa aritzen den J6ko zalditeria-unitate bat (eraso-faktorea: 4). Hegoaldeak eraso peko laukiarekiko duen eraso-faktore osoa honakoa da: (7×3) + 5 + 4 + 4 = 34. I6ko infanteria-unitatea ez dago eraso peko laukiarekin lerrokatuta, eta, beraz, ezin du ekintzan parte hartu. B7ko eta C7ko unitateei dagokienez, irismenaren tartetik kanpo daude. Ohartu behar da B7ko eta F6ko unitateak bigarren mailako komunikazio-lerro baten bidez zuzenean lotzen zaizkiola F3ko komunikazio-unitateari, eta, beraz, hegoaldearen S3ko armategiari. C7ko, E5ko eta G7ko unitateak bigarren mailako komunikazio-lerro horrekin lotuta daude zeharka, B7ko eta F6ko unitateen bidez. H6ko, I7ko eta J6ko unitateei dagokienez, zeharkako komunikazioa dute, I6 unitatearen bidez, F3ko komunikazio-unitateak ezarritako bigarren mailako komunikazio-lerroarekin. Horrela, I6ko unitateak, borrokan aktiboki parte hartu ezin duen arren, alboko unitateei parte hartzen uzten die. Hegoaldearen eraso-faktore osoak (34) iparraldearen defentsa-faktore osoa (28) gainditzen duenez, erasoa arrakastatsua da, eta H8an erasotutako infanteria-unitatea suntsitu egiten da. |
Orain, 5. irudia begiratuz, H8n hegoaldearen eraso pean dagoen posizio bat aurkitzen dugu, G9ko, H8ko eta I9ko hiru infanteria-unitatek (defentsa-faktorea: 6 × 3), F10eko mendatearen jabe den oinezko artilleria-unitate batek (defentsa-faktorea: 10), J10eko zaldi gaineko artilleria-unitate batek (defentsa-faktorea: 8) eta J8n dagoen zalditeria-unitate batek (defentsa-faktorea: 5) defendatua. Horrela, iparraldearen defentsa-faktore osoa eraso peko laukiarekiko honakoa da: (6 × 3) + 10 + 8 + 5 = 41. Eraso-indarra E5eko, F6ko, G7ko eta H7ko lau zalditeria-unitatek, bi norabidetan erasoz (eraso-faktorea: 7 × 4), eta F8ko, H6ko eta I7ko hiru infanteria-unitatek osatzen dute (eraso-faktorea: 4 × 3). Hegoaldearen eraso-faktore osoa, beraz, hau da: (7 × 4) + (4 × 3) = 40. E7ko eta E9ko unitateak ez daude erasotzeko posizioan. Kasu honetan, iparraldearen defentsa-faktore osoak (41) hegoaldearen eraso-faktore osoa (40) gainditu du, eta, beraz, erasoak huts egin du. Nabarmentzekoa da erasotzaileek bost puntu gehiago irabaziko zituztela, baldin eta gai izan balira, beren operazioaren barruan, E7ko zaldi gaineko artilleria-unitatea E8ra eramateko, eta hortik H8ko unitatea suntsituko zukeen. Erakutsitako egoeran bere porrot taktikoa ezinbestekoa izan arren, iparraldeak mugimendu estrategiko bat egiteko aukera du hurrengo txandan. Hori izango litzateke zaldi gaineko komunikazio-unitatea J15etik L15era eramatea, J8ko zalditeria-unitatea L6ra eramatea, eta aipatutako azken unitate hori J10eko zaldi gaineko artilleria-unitatearekin ordezkatuz. Mugimendu horren helburua, bi txanda geroago, zalditeriaren eraso bat egitea izango litzateke hegoaldearen F3-S3 komunikazio lerro bakarraren aurka. |
6. irudian, borrokarako kokatutako bi armada ageri dira, biek ala biek distantzia pixka bat egin dutelarik hasierako zabaltze hauek ezartzeko. Iparraldearen indarrak aurkariaren L15eko gotorlekuari eraso egiteko prest daude, hegoaldearen maniobra-ardatza izanik gotorlekua. Bere zalditeria, L12n, L13n, K12n eta K13n pilatutakoa, arrakasta hau ustiatzeko prestatzen ari da hegoaldearen ezkerreko hegalaren alboetan, bai L ardatzean ekialderantz aurrera eginez eta S23tik G23ra doan aurkariaren komunikazio-lerro jomugan jarriz, edo bestela L15-S23 diagonalaren bidez, aurkariaren ekialdeko armategia helburu gisa hartuz. Dena den, hegoaldearen eskuin hegalak jada posizio bat lortu duenez H21eko gotorlekuaren iparraldean, eta hortik iparraldearen komunikazio-lerroak mehatxatzen dituenez (F15ean, F10ean eta F8an), iparraldearen ezker hegaleko infanteriak defentsa-lerro bat osatu du G17 eta J17 artean eta, laguntzeko, I15ean eta J15ean artilleria bildu du –zeina ondo kokatuta ere dagoen L15eko gotorlekuari erasotzeko–. Gezi jarraituek bi armadek modu eraginkorrean erabiltzen dituzten komunikazio-lerroak irudikatzen dituzte; bi gezi etenek hegoaldearen zalditeriari irekitako eraso-ardatzak irudikatzen dituzte. |
Iturriak
Alice Becker-Ho eta Guy Debord: A Game of War. Atlas Press, Londres, 2007.
Joanne Cheung: https://medium.com/@jcheung/guy-debords-le-jeu-de-la-guerre-b86d6f1e81b8
elhajoui: https://situationnisteblog.wordpress.com/2017/03/24/le-jeu-de-la-game-board-game-1977/
http://aaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh.blogspot.com/2012/11/le-jeu-de-la-guerre-de-guy-debord.html
Sécard: https://secardartiste.wordpress.com/2016/02/22/kriegspiel-ou-le-jeu-de-la-guerre/
Wikipedia (en)
Wikipedia (fr)