Japoniako karta-sortak
Japonian karta-sortak XVI. mendean sartu zituzten Portugalgo marinelek, Japoniara iritsi ziren lehen europarrak. Hortik omen dator japoniarrek kartei ematen dieten izena, karuta. Portugaldarrek 12 kartako lau seriez osatutako 48 kartako sorta eraman zuten ombre jokoan aritzeko. Hala ere, Japoniako goi-klasea karta-jokoen antzeko jokoetan lehenagotik aritzen ziren. Joko horietarako maskor margotuak erabiltzen zituzten; horietako bi uta awase eta kai ôi ziren. Ez ziren zorizko jokoak; maskorrak binaka konbinatu behar ziren irudien edo poemen arabera.
Thensō karta-sortak
Japonian bertan egindako lehen karta-sortak Thenshō aroan (1573-1591) izan zen. Orduan, Portugaldarren karten kopiak ziren eta thensō karuta zeritzoten. Serieak ôru (portugeseko ouros, txanponak), koppu (portugeseko copos, kopak), pau (portugeseko paus, bastoiak) eta isu (ezpatak hitzaren laburdura) ziren eta karta-sorta portugaldarraren egitura bera zuten: bederatzi karta zenbakidun eta sôta (txanka), kaba (zaldia) eta rei (erregea) izeneko hiru beltzak, portugaldar sota, cavaleiro eta rei izenen baliokide japoniarrak.
Ôru (urreak) serieko zenbakidun kartek zentroa gorriz eta beltzez margoturik zuten. Hurrengo mendeetan karta japoniarren diseinua gero eta estilizatuago hazi zen heinean, itxuraz txikiagoa zen xehetasun hori bihurtu zen mekuri ereduetan aurkitutako ôru serieen arteko lotura bisual nagusia, hau da, zirkulu tarte gorri eta beltzak.
Koppu (kopak) seriea aldatu egin zen; seguru asko, haren forma gaizki ulertu zuten Japoniako karta-egileek, izan ere, goiko alde gorriak ez zuen irudikatzen koparen barruko aldea, Europako ereduetan egiten duen bezala.
Isu (ezpatak) serieko zenbakidun kartak gorriz margotuta zeuden; harrigarria izan daiteke hori, Europako serieetan forma modernoaren arabera, ezpatak beti izaten baitira urdinak; baina lehenengo edizioetan kolore bat baino gehiago izaten zuten, gorria barne. Mekuri ereduek ere ezaugarri horri eutsi zioten eta oraindik gorriak dira.
Hau (bastoiak) serieko irudiak makila bezala interpretatu ziren, baina Japoniako bertsioan hozka gorriak zituzten kirtenean zehar, eta banbuzko zurtoinak iradokitzen zituzten.
Isu eta hau serietako zenbakidun karten irudiak erregulartasunez gurutzatzen ziren eta erronbo batez estaltzen ziren, antzinako eredu portugaldarrean aurkitu zegoen bezala, eta txankak emakumeak ziren. Ôru eta koppu serietan, txankek belo bat zuten.
Denborarekin karta portugaldarren serieen ikurrak estilizatu ziren eta beren jatorritik urrundu ziren. Baina, ezaugarri batek erakusten zuen bi karta moten arteko lotura: serieen batekoak herensugeak ziren.
Karta portugaldarrak eta thensō karuta gehien bereizten zituena haien tamaina eta karten lodiera zen. Badirudi portugaldarrek erabiltzen zituzten kartak higatzen zirenean, ertzak mozten zizkiotela. Hori izan daiteke arrazoi bat, japoniarrek kartak kopiatu zituztenean, karta txikiagoak egiteko. Beste arrazoi bat erabiltzeko errazagoak izatea da. Karta japoniarren lodierak eskuetan nahastea eragozten du; horregatik nahasi behar direnean, ahoz behera jartzen dira mahaian eta domino-fitxen antzera nahasten dira. Garai hartan egindako kartetatik bat baino ez da geratzen; orain Ômuta-ko Miike museoan dagoen errege urrea. Handik gertu, Kagoshima-n, sartu ziren lehen aldiz portugaldarrak.
Gehien jokatzen zen karta-jokoa altxaldi-joko motakoa zen, ombre jokoaren aldaera bat. Japoniarrek, 1633an, mendebalekiko harremanak eten zituztenean, kanpoko karta-sortak debekatu zituzten.
1648an thensō karutak ere debekatu ziren. Horrek, debeku-garaian ere kartetan jokatzea oso zabalduta zegoenez, eraman zuen karten diseinua aldatzera eta aldaerak ugaritzera. Diseinuren bat asko zabaltzen zenean, gobernuak debekatzen zuen eta diseinu berri bat sortzen zen. Diseinu horiei yomi karuta izena eman zitzaien hasiera batean, 1680ko hamarkadan ezaguna zen poch jokoaren antzeko joko ezagunaren yomi izenarekin.
Unsun karta-sortak
XVII. mendearen bigarren erdian, unsun karuta izeneko sorta agertu zen. Karta-sortaren izena sortan agertzen diren bi beltz bereziren izenetatik dator. Portugaldarren karta-sorten eskema bera ez ezik, iruditeria ere gordetzen zuten, baina guru (biribil, inguruan) izeneko serie berri bat eta komodinak zeuzkan eta serie bakoitzak hamabost karta zituen: 1-9 zenbakidun kartak, zaldia, erregea, erregina, sun eta un izeneko kartak eta herensugeak. Hau da, herensugeak eta batekoak bereizten ziren. Hau zen unsun karuta sorten banaketa:
Serieak | ôru | koppu | hau | isu | guru |
Zenbakidun kartak | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 | ||||
Beltzak (behetik gora) | kaba (zaldia) | ||||
rei (erregea) | |||||
sôta (erregina) | |||||
sun (beltz berria) | |||||
un (beltz berria) | |||||
robai (herensugea, beltza edo komodina) |
Ez da baztertu behar, hala ere, herbeheretarren eragina, garai hartan harremanetan baitzeuden japoniarrekin, bost serieko sortak ezagutzen zituztelako eta emakumezko bat agertu zelako lehen aldiz, eta hori ez zen agertzen sorta portugaldarrean. XVII. mendean Europan oso zabalduta zegoen tarotaren eragina ere kontuan hartzekoa da.
Gainera, tenshô karuta eta unsun karuta sortak altxaldi-jokoetan aritzeko erabili ziren, Europan tarotekin eta ehiza-karten sortekin jokatutakoen antzera. Joko haiek ziurrenik jende arruntak Portugalgo eta Espainiako sortekin jokatutako ohiko zorizko jokoak baino konplexuagoak ziren.
XVIII. mendean, Meiwa, An'ei eta Tenmei (1764–1789 gutxi gorabehera) garaietan, beste joko-eskema bat sortu zen, eta haren aldaerei mekuri (kartari buelta eman) izena eman zitzaien. Joko horiek ere 48 kartako sortak erabiltzen zituzten, 12 kartako lau serie, portugaldarren karten balio eta beltz berberekin, nahiz eta serieen sinboloak eta irudiak nabarmen estilizatu ziren, batekoak eta beltzak ia ezkutuan margo beltz eta gorrizko trazu gogorren atzean. Emaitza eskualdez eskualde itxura desberdina izan zen, baina konstantea barruti berean; horrek eskualde-aldaera batzuk sortu zituen, berdinak osaeran, baina grafikoki desberdinak.
Mekuri jokoak yomiren lekua hartu zuen. Hain ezagun egin zen ezen yomi karutari mekuri karuta izena eman ziotela. Kartak, maiz, apustuetarako erabiltzen zirenez, 1790 inguruan debekatu ziren, Kansei aroan. Orduan, kabu izeneko karta-sorta berri batek hartu zuen bere lekua. Kabu sortak 40 edo 48 karta zituen: serie bakarreko lau kopia, mekuri eredutik hartua. Kabuk, zorizko jokoa izateaz gain, nazioarteko kasino-jokoen (baccarat, adibidez) antzeko arauak ditu. Baina luze baino lehen hori ere debekatu zuten.
Debekuek ez zien jokalari japoniarrei jokatzea eragotzi: dôsai karuta eta mubeyama karuta izeneko karta-sortak haurrekin jolasean ari zirenak, hau da, iroha karuta eta uta karuta, hurrenez hurren, imitatzeko sortu ziren, ikuskatzaileak engainatzeko asmoz, karta-sorta horien erabilera baimenduta baitzegoen.
Jokalari batzuk konturatu ziren karten diseinua aldatu behar zutela, debekua ekiditeko, alde batetik, eta bertako kultura-tradizioari atxikitzeko, bestetik. Sentimendu horrek jokoen patroi zaharrak berpiztu zituen: XIX. mendearen lehen erdian, lore-kartak edo hana karuta izeneko taldea sortu zen (geroago hanafuda izenekoa). Sorta horiek, artean, 48 kartaz eginak zeuden, serieetan banatuak, mekuri eta kabu jokoetarako erabilitakoak bezalakoak, baina haien irudiak —Japoniako lehen maskorren jokoak gogorarazten zituzten lore eta animalia tradizionalak—, hain desberdinak ziren Portugaldik ekarritako kartetatik, non mozorro eraginkorra erakutsi baitzuten gobernu-zentsore zorrotzentzat.
Hala ere, serie bakarreko sortak inoiz ez ziren guztiz utzi, eta XIX. mendearen amaieran talde horretako tehonbiki izeneko aldaera zabaldu zen.
1885ean, Meiji aroan, agintariek onartu egin zituzten joko-kartak.
Mekuri karta-sortak
XVIII. mendean garatu ziren karta-joko batzuen izena da mekuri. Tenshō karuta goiztiarraren berdin-berdina zen karta-sorta batekin jokatu ziren. Tenshō karuta karta japoniarren lehen aldaera zen, XVI. mendearen erdialdean Portugalgo eredu estandarraren arabera moldatua.
Mekuri jokoak orain desagertuta daudenez, eredu talde honi 4 serieko kartak ere esaten zaio. Izan ere, eredu horiek hamabi kartako lau serie dituzte, horietako hamar zenbakidun kartak dira eta beste hiru beltzak. Bere konposizioaz gain, serieen sinboloak eta izenak ere karta portugaldarrekin lotuta daude.
Mekuri karten serieak ôru (urreak), koppu (kopak), isu (ezpatak) eta hau (bastoiak) dira. Mekuri eredu gehienek badute beste karta bat ere: oni-fuda (ogro karta). Haren pertsonaiak, askotan, kin-fuda (urrezko karta) zioen ohar txiki bat eramaten zuen buruaren gainetik; berez, azken hori da kartaren izen egokia.
Mekuri ereduak XVIII. mendean sortu ziren, aurreko karta-jokoei buruz (unsun karuta eta tenshō karuta) zenbait debeku eman ondoren, tokiko agintariek jokoarekiko jarrera zorrotza zutelako, batez ere atzerriko kartekin. Eredu horiek karten itxura ezkutatzeko helburu nagusiarekin sortu zirenez, debeku gehigarri bat saihesteko asmoz, irudiak mozorrotuta samar agertu ziren, jatorrizko xehetasun asko ezkutatuz.
Horren ondorioz, zenbakidun karta gehienak erraz irakurtzen ziren bitartean, batekoak eta beltzak mendebaldeko begi batek nekez ezagutuko zituen: mekuri eredu guztietan, txanka, zaldi eta erregearen irudiak oso estilizatuak eta nekez bereizten dira, ia erabat estaltzen dituzte margo beltz eta gorrizko trazu gogorren atzean. Beltza eta gorriaz gain, karta batzuek zilarrezko margoak dituzte irudietan, batez ere batekoek eta beltzek. Askotan, efektu erdi-gardena lortzen dute.
Serieen sinboloak ere nabarmen sinplifikatu ziren, baina laurak oraindik erraz ezagut daitezke. Ôru (urreak) disko edo puntu bihurtu ziren, erdi gorri eta erdi beltz; hau (bastoiak) marra lodi eta beltz gurutzatu bihurtu ziren; isu (ezpatak) hagaxka gorri mehe gisa marraztu ziren, aurreko seriearen antzera jarriak; koppu (kopak), berriz, bi eratara aldatu ziren: eredu batzuetan, tenshō karutan zuten forma biribila zuten, eta beste batzuetan, berriz, zapalak ziren, eta ia katilu-estalki bihurtu ziren, azpian edalontzirik gabe.
Hokkaido, Aomori, Iwate aldeko kurofuda aldaeran kopek forma biribila gorde zuten.
Mendebaldeko kartekin ez bezala, mekuri eredu gehienek izen dotoreak jaso zituzten, beren ezaugarri bereizgarrien arabera: adibidez, kurofudak "karta beltzak edo ilunak" esan nahi du.
Mekuri hitza mekuru (orri bat, karta bat biratu) aditz japoniarretik datorrenez, oso litekeena da joko mota honetan kartak pilo batetik hartu eta ahoz gora jartzea, hanafudaren arauetan oraindik aurkitu den eskema. XX. mendearen lehen erdian, joko horiek pixkanaka ahaztuta geratu ziren, baita Japonian jokoen karta-joko guztiei ospe txarra eman zitzaielako ere.
Kabu karta-sortak
XVIII. mendeko uneren batean mekuri familiatik ereduen talde berri bat sortu zen; lau serietako bat bakarrik erabili zuten, eta serie bera lau aldiz errepikatu zen. Karta horiek, batez ere, kabu jokorako erabili ziren, eta hori da orain duten izena. Baina, lokalki, "serie bakarreko kartak" edo "serie bakuneko kartak" ere esaten zaie.
Eredu horietan guztietan, serie bakoitzak ez zituen ohiko 12 kartak mantendu (batekoa, 2 eta 9 bitarteko zenbakidun kartak eta hiru beltz); horietako batzuetan, serieak hamar karta besterik ez zuen, azken bi beltzak kenduz, hau da, txanka kartarik gorena zen. Beraz, eredu batzuek 48 karta dituzte, eta beste batzuek, berriz, 40. Mekuri karta-sortek bezala, eredu hauek ere badute oni-fuda karta estra.
Kabu ereduak bi talde nagusitan bana daitezke: serie bakarra hau (bastoiak) dutenak eta ôru (urreak) erabiltzen dutenak. Lehen taldeko hiru ereduak nahiko antzekoak dira; bereziki, irinokichi eta kinseizan ereduen arteko desberdintasun bakarrak zilarrezko gaininpresioak dira batekoetan eta beltzetan. Hori, ziur aski, Japoniako erdialdeko eskualde mugatu samar batean erabili izan zirelako gertatu da. Bigarren taldeko ereduak, berriz, askoz ere aldakorragoak dira; eta hego-mendebaldeko eremu zabalagoetan erabili ziren.
Serie bakarreko eredu guztietan, sortaren hiru serie berdin-berdinak dira; laugarrenak, berriz, karta berezi gutxi batzuk ditu dekorazio partikularrekin, hondo landuekin eta zilarrezko gaininpresioekin, beste serieetatik bereizteko (batekoa, hirukoa eta laukoa, txanponen ereduetan; batekoa eta laukoa, bastoien ereduetan). Eredu bakar batean, kudosan, laugarren seriearen hamabi kartak dira desberdinak.
Serie bakarreko ereduen kasuan ere, izenak ez datoz bat haien banaketa geografikoarekin, zeinak herrialdearen hego-mendebaldeko erdialdean kontzentratu baitziren; horietako bakoitzaren xehetasun grafiko bereizgarrien arabera aukeratu ziren. Hala, dainik "bi handi" esan nahi du, komaru "zirkulu txikia" da, kudosanek "bederatzi bider hiru" esan nahi du.
Kabu izena da jokalariek hamar balioak adierazteko erabiltzen duten termino berezietako bat: 1ekoa, pin; 2koa, nizō; 3koa, santa; 4koa, yotxa; 5ekoa, goke; 6koa, roppō; 7koa, nanaken; 8koa, oitxo; 9koa, kabu; 10koa (beltza) buta. Era berean, tehonbiki jokoan ere antzeko izenak daude konbinazio askorentzat; seguru asko, jokoa mozorrotzeko ahaleginaren parte izan da hori, beste edozein apustu-joko guztiz debekatuta baitzegoen.
Kabuk eta tehonbikik partekatzen duten beste ezaugarri komun bat da jokalari bakoitzak bere apustua egiten duela bankariaren aurka, nahiz eta joko honetan helburua 9tik ahalik eta gertuen dagoen puntuazioa lortzea den. Parekotasun handiak daude mendebaldeko zorizko jokoekin, hala nola baccarat eta black jack. Kabu karta-sortekin jokatutako beste joko batek, kingok, antzeko egitura du, baina kasu honetan, 15 da puntuaziorik onena.
Kabu eredu gehienak 1960ko hamarkadan desagertu ziren eta, garai berean, lau serieko mekuri ereduek ere patu bera izan zuten. Karta-sorta gutxi ekoizten dira gaur egun, batez ere, bildumak osatzeko helburuarekin. Horietako bat baino ez zen eten, eta oraindik ere modu erregularrean ekoizten da jokatzeko: kabufuda.
Kabufuda
Kabufuda, hitzez hitz "kabu kartak" esan nahi du (izen generikoa baina funtzionala, taldeko beste eredu guztiak zaharkituta baitaude), bastoien seriea erabiltzen duten aldaeretako sorta da. Lau serie ditu: batekotik hasi eta txankaraino (hamar karta), eta guztira 40 karta. Ez dago oni-fuda, baina, oro har, ordezko karta zuri bat sartzen da edizio guztietan.
Beltza da zabal erabiltzen den kolore bakarra, xehetasun gorri batzuekin. Karta bereziek bakarrik dute zilarra eta urrea.
Batekoak forma obalatu beltz oso estilizatua du, hondoan ehundura geometrikoa duena. Txanka, sortaren beltz bakarra, (baita buru bikoitzeko karta bakarra ere), mendebaldeko pertsonaia bat da, eskuan ezpata motz bati eusten diona; beste mekuri eta kabu eredu guztiek ez bezala, pertsonaia hori, poker edo bridgeko jack-aren (txankaren) oso antzera dago marraztuta dago. Segur aski, XX. mendean, karta horrek itxura aldatu zuen, japoniar moda oso estilizatutik mendebaleko estilora.
Karta guztiek zenbakizko indize txiki errepikatuak dituzte irudiaren goialdean, karaktere txinatar-japoniarretan idatzita. Batekoa da salbuespen bakarra, puntu gorri bakarra baitu; 3koak sigi-saga hirukoitzeko lerro bat du, ziur aski zenbaki horren ekialdeko karaktereari dagokiona (hiru lerro horizontal); txankaren indizea, berriz, gurutze zuri bate duen banderaz mozorrotzen da (gurutze bat 10erako karakterea da).
Laugarren seriearen karta bereziak bi baino ez dira: batekoa eta laukoa. Lehenengoa eta ohiko batekoa guztiz desberdinak dira. Triangelu bat marraztuta dago ahoz gorako kanpai baten gainean, zilar-koloreko ehundura duen hondo gorri baten gainean. Lauko berezia, berriz, arrunten antzekoa da, baina urrezko domina gehigarri bat du erdian eta zilarrezko kiribil bat du goiko erdian.
Uta karuta
Uta karuta XVII. mendearen hasieran sortu zen, marinel portugaldarrek lehen Mendebaldeko kartak Japoniara eraman zituztenetik mende erdi inguru geroago.
Hala ere, joko hau sortu aurretik, nobleek eta goi-klaseak antzeko beste batzuk jokatzen zituzten gainean testu bat idatzia zuten itsas maskorrak erabiliz. Hura uta awase (poema konbinatzen) zen, non poema erdia maskor batean idatzi baitzen, eta gainerako bertsoak bigarren maskor batean eta, jokoan, aurrekoarekin behar bezala parekatu behar zen.
Uta karutak ez zuen asko aldatu aurreko jokoaren egitura, baina, maskorren ordez, papera bezalako material eskuragarria erabiltzeak lagundu egin zion jende arruntaren artean zabaltzen.
Beste joko goiztiar bat, uta awaseren adin berekoa, kai ôi izan zen; kasu honetan ere, irudiak oskoletan margotzen zituzten, eta binaka lotu behar ziren. Beste gai batzuk ere landu ziren, hala nola hegaztiak eta loreak (hana-tori awase), eta haietatik sortu zen lore-karten taldea (hanafuda).
Karten konbinazioen eskema horri jarraituz, XVIII. mendearen amaieran, esaera zaharretan oinarritutako iroha karuta jokoa sortu zen Kyoton (Japonia zentrala), eta handik iritsi zen herrialde osora. Eskualde horretako kulturak dagoeneko zabaldua zuen bere eragina Japonia osoan, batez ere hizkuntzaren eta arteen esparruetan. Jokoa laster bihurtu zen haurren gustukoena, Urteberriko festarako denbora-pasa gisa, eta oraindik ere gozatzen da herrialdeko edozein lekutan.
Uta karuta (poema-kartak), edo, besterik gabe, karuta (kartak), Mendebaldean 100 poeten kartak izenez ere ezagutzen dena, apusturik gabeko joko tradizionala da, Japonia osoan gozatua, batez ere Urteberri-egunean; eskolek ere txapelketak egiten dituzte.
Sortaren berrehun kartek Japoniako konposizio laburrak dituzte, Hyaku-nin Isshu (ehun idazleren poema bana) izeneko ehun poemako antologia klasikokoak. Antologia XIII. mendean bildu zen, aurreko lanetatik abiatuta. Maitasuna, urtaroak eta beste gai batzuk jorratzen dituzten ehun poemetako bakoitza idazle desberdin batena da. Haien estilo tradizionalari tanka (kanta laburra) edo, antzina, waka (poema harmoniatsua) deitzen zaio: konposizio bakoitzak guztira 31 silaba dituzten bost bertso besterik ez du.
Karta-sortaren erdian, pertsonaia japoniarrak agertzen dira arropa tradizionalarekin, eta poema osoa karaktere txikitan gainean dutela; yomifuda (irakurketa-kartak) deritze. Pertsonaiak agureak, gizonak eta emakumeak dira. Gainerako ehun kartak ez daude ilustratuta, testu laburragoa eta handiagoa dute, aipatutako poemen azken bi bertsoak. Horiei torifuda (heltzeko kartak) deitzen zaie, jokalariek horiek hartu behar baitituzte jokoan zehar.
Uta karuta karta-sortaren eredua oso tradizionala da, egungo edizioen eta bi mende baino gehiagoko karta-sorten arteko konparazioak erakusten duenez: poemak eta ilustrazioak aldaketarik gabe mantendu dira funtsean. Jokoaren jatorrizko data zehatza zalantzazkoa da; XVII. mendean eman zen lehen aldiz informazioa, eta gaur egungoen antzeko karta-sortak bazeuden XVIII. mendearen bigarren erdian, nahiz eta XIX. mendearen bukaera arte eskuz pintatu ziren, eta, beraz, jende guztiarentzat ez ziren hain eskuragarriak.
Yomifuda karta bakoitzean agertzen diren pertsonak antologian sartzen diren ehun poetak dira, hau da, bertsoen benetako idazleak. Haien izenak karta bakoitzaren goiko eskuineko izkinan agertzen dira, poemaren testuaren aurretik (aurreko irudian bezala). Poeta gehienak eserita daude hainbat jarreratan, eta haien xehetasun bereizgarri batzuk (orrazkera, bibotea eta/edo bizarra, etab.) etengabe mantendu dira edizio modernoetan.
Lehenengo edizioetan (1600-1750), desberdintasun bakarra izan zen yomifuda irakurketa-kartek poetaren erretratuarekin batera poemaren lehen erdia bakarrik zutela, ez testu osoa. Antologian, gizonezko poetak ez ezik, emakumezko poeta batzuk ere sartu ziren. Lehen edizioetan, emakume batzuk atzera begiratzen zuten, edo partzialki ezkutatzen ziren, segur aski apaltasun gisa, ondoren azaltzen diren bi laginetan bezala. Aldiz, torifuda kartak testua besterik ez zuten; edizio batzuetan, batez ere zaharretan, hondoak egitura apaingarria izan zezakeen.
Karutan jokatzeko, bi aurkariek torifudak ahoz gora jartzen dituzte. Gero, hirugarren pertsona batek (jokoaren irakurleak edo epaileak) yomifuda bat hartzen du, eta haren testua errezitatzen hasten da; jokalarien helburua olerkia ezagutzea dagokion torifuda hartzea da, aurkariak egin baino lehen.
Ez dago esan beharrik jokalaririk onenek poema guztiak buruz ezagutzen dituztela, eta irakurleak esandako lehen soinutik karta zuzena esan dezaketela. Poema batzuek, ordea, hasierako silaba berak dituzte, eta horrek bilaketa zailtzen du.
Hyaku-nin Isshu antologia eta horri lotutako jokoa hain dira ezagunak Japonian, non lehiaketak aldian-aldian egiten baitira, parte-hartzaile gazte eta zaharrekin. Sarritan, deitutako kartengatiko borroka ia fisikoa da.
Japoniako iparraldeko Hokkaido uhartean, karuta jokoa antzeko karta-sorta batekin jokatzen da, baina torifuda handixeagoa da, eta tradizioz zurez egina. Hain zuzen, aldaera horri ita karuta (zurezko taulako kartak) ere esaten zaio, baina haren izen ofiziala shimo-no ku karuta da (bigarren erdiko bertsoen kartak, gutxi gorabehera). Aldaera hau, seguruenik, Kanton jaio zen (Tokio hiria hartzen duen mendebaldea), eta gero iparralderantz joan zen, Hokkaidorantz, eta han finkatu zen tradizioa.
Material desberdinez gain, karta (edo 5 mm-ko lodierako fitxa handi) horien testua eskuz idatzitako kaligrafian aurkezten da, eta hasierako karaktereak hurrengoak baino handiagoak dira, jokoan erreferentzia errazago egiteko. Yomifudak, ordea, estandarren berdin-berdinak dira, nahiz eta, zenbait ediziotan, ez duten poeta garrantzitsuaren erretratua aurkezten, hondo zuri argia baizik. Jatorriz eskualdekoa izan arren, bada shimo-no ku karuta jokalarien elkarte nazional bat.
Azkenik, karutaren aldaera ez hain arrunt batean, karta-sorta bikoitzak bi idazlek idatzitako bertsoak ditu, renga izeneko poesia mota. Edizio horietan, lehen idazlearen poemaren hasierako lerroak yomifuda kartetan dira; bigarren zatia, berriz, beste idazleak (ia erantzun gisa) egindakoa, torifuda kartetan dago. Irakurleak poemaren lehen zatia irakurtzen duenean, jokalariek azken zatia aurkitu behar dute.
Hanafuda
Hanafuda sortaren 48 kartak hamabi serietan banatzen dira, eta horietako bakoitzak urteko hil batekin du zerikusia. Serie bakoitzaren ikurra, ordea, lore edo landare bat da, eta hortik karta-sortaren izena, lore-kartak esan nahi duena.
Serie bakoitzak lau karta ditu, eta horietako bik lorea bera besterik ez dute; kasu (zaborra) deitzen zaie, eta puntu 1 balio dute. Beste bi kartek, aldiz, elementu bereizgarriak dituzte. Karta batzuek tan edo tanzaku (xingola) bertikal bat dute poema labur bat idazteko, bai hutsik (lau gorri eta hiru more edo urdin), bai testu batekin (hiru gorri). Tanzaku kartek 5 puntu balio dute. Beste batzuek, tane kartek, animalia bat dute (txori bat, orein bat, basurde bat, etab.). Tane kartek 10 puntu balio dute.
Bost kartek elementu deigarri gehiago dituzte, edo beste hondo bat, eta hikari (argia) kartak deitzen zaie, honako serie hauei dagozkie: matsu (pinua), sakura (gerezia), susuki (eulalia), yanagi (sahatsa) eta kiri (paulonia). Hikari kartek 20 puntu balio dute.
Hona hemen karten deskribapena eta balioa:
Hila | Hana (lorea) | Hikari (20) | Tane (10) | Tanzaku (5) | Kasu (1) | Kasu (1) |
urtarrila | matsu (pinua) | pinua eta kurriloa | xingola gorri idatzia | pinua | pinua | |
otsaila | ume (arana) | arana eta urretxindorra | xingola gorri idatzia | arana | arana | |
martxoa | sakura (gerezia) | gerezia eta gortina | xingola gorri idatzia | gerezia | gerezia | |
apirila | fuji (glizina) | glizina eta kukua | xingola gorria | glizina | glizina | |
maiatza | ayame (lirioa) | lirioa eta zubia | xingola gorria | lirioa | lirioa | |
ekaina | botan (peonia) | peonia eta tximeletak | xingola morea | peonia | peonia | |
uztaila | hagi (hirusta) | hirusta eta basurdea | xingola gorria | hirusta | hirusta | |
abuztua | susuki (eulalia) | panpa eta ilargi betea | eulalia eta antzarak | eulalia | eulalia | |
iraila | kiku (urrelilia) | urrelilia eta katilua[1] | xingola morea | urrelilia | urrelilia | |
urria | momiji (astigarra) | astigarra eta oreina | xingola morea | astigarra | astigarra | |
azaroa | yanagi (sahatsa) | sahatsa eta bontzoa | sahatsa eta enara | xingola gorria | euria eta tximista[2] | |
abendua | kiri (paulonia) | paulonia eta phenix | paulonia (1)[3] | paulonia | paulonia | |
[1] Aldaera batzuetan, karta hau tane eta kisu gisa, bi erara, joka daiteke.
[2] Aldaera batzuetan, karta hau komodin gisa joka daiteke.
[3] Karta hau taneen artean kokatzen du Andy Pollett-ek, baina puntu bat esleitzen dio. Beste iturriek kasuen artean kokatzen dute.
Koi-Koi jokoa
Arauak
Hanafuda sorta behar da; bi jokalarik hartuko dute parte; eta 12 (edo 6) partida jokatuko dira.
Jokoa mahaiko kartak hartzean datza. Horretarako jokalariak hil bereko karta bat izan behar du eskuan. Karten konbinazio batzuek (yaku) puntuak emango dituzte.
Jokoaren helburua partida guztien bukaeran ahalik eta puntu gehien lortzea da.
Karten oya (guraso) banatzailea erabakitzeko, jokalariek karten pilotik karta bat hartuko dute; lehen hiletik gertuen dagoen karta hartu duenak banatuko ditu kartak; biek hil bereko karta erakutsi badute, balio handiagokoa hartu duena izango da banatzailea.
Banatzaileak lehenengo lau kartak aurkariari emango dizkio, hurrengo lauak berarentzat eta hurrengo lauak ahoz gora utziko ditu mahai gainean. Hori dena beste behin errepikatuko du. Mahaiko 8 kartek ba osatzen dute.
Hasi baino lehen, eskuko kartak eta bako kartak aztertuko dira. Bako lau karta hil berekoak badira edo zortzi kartak lau hiletako lau bikote badira, partida bertan behera geratuko da eta banatzaileak berriro banatuko ditu kartak.
Ordea, jokalari batek hil bereko lau kartak baditu edo lau hiletako lau bikote baditu, 6 puntu irabaziko ditu, partida bukatuko da eta banatzailea izango da hurrengo partidan.
Oya (banatzailea) hasiko da jokatzen eta txandaka jokatuko dute.
Bere txandan jokalari batek hau egingo du:
eskuko karta bat jokatuko du ban dagoen hil bereko karta baten gainean bikote bat osatzeko. Hil bereko hiru kartak baleude ban, lauak bilduko lituzke banaren albo batean, bere karta besteen gainean utziz.
Ez badu eskuan bako karten hiletako kartarik, edo ez badu horrelako karta bat jokatu nahi, bere eskuko karta bat utziko du ban.
Ondoren, kasu guztietan, karta bat hartuko du karten pilotik eta bikote bat osatzen saiatuko da; ezin badu, ban utziko du.
Azkenik, eskutik edo pilotik parekatutako kartak bere aurrean utziko dira agerian eta balioen arabera ordenaturik.
Adibidea: jokalariak 1eko pinua badu bere eskuan eta mahaian 20koa, hikaria, badago, berea utziko du eta pilotik bat hartuko du, demagun 5eko astigarra, mahaian 10ekoa badago, jokalariak 10eko astigarra 5ekoarekin eta 1eko eta 20ko pinuak hartuko ditu eta bere aurrean utziko ditu.
Jokalariak yakuren bat, hots, punturen bat ematen duen konbinazio bat, osatu badu partida itxi dezake eta lortutako puntuak eskuratu. Edo koi-koi (etorri!) esan eta partidan segituko dute. Azken kasu horretan, jokalariak ezingo du partida hurrengo txandetan itxi bere puntuei gutxienez puntu bat erantsi arte.
Partidan zehar, bako kartak bukatzen badira, txanda duen jokalariak karten pilotik karta bat hartuko du eta mahai gainean utziko du, jokoa berrabiaraziz.
Partida ixten duen jokalariak baino ez du puntuazioa lortzen.
Jokalarien zortzi kartak erabili badira eta yakurik ez badute lortu, jokoa husnako berdinketan utziko da eta jokalari berberak banatuko du berriro.
Jokalarietako batek ez badu kartarik aurkariak oraindik jokatu ahal duen bitartean, partida gelditu egiten da. Kasu horretan, jokalari horrek abantaila bat badu (yaku batekin partida berrabiarazten azkena bada), partida nulutzat hartzen da. Baina aurkariak abantaila bat badu martxan, azken horrek partida irabaziko du.
Jolasa ixten bada jokalariek, txanda berean, kartarik gabe geratzen direlako edo jokalarietako batek ere ez duelako yakurik egin, partida nulutzat hartzen da: ez dago punturik, eta banatzaile bera izango da hurrengo partidan.
Txandaren bukaeran, puntuak zenbatzerakoan, hau izango dugu kontuan:
- Jokalariak 7 puntu baino gehiago lortzen baditu, puntuazioa bikoiztuko da.
- Jokalariak punturen bat lortzen badu aurkariak koi-koi esan ondoren eta yaku berri bat lortu baino lehen, puntuak bikoiztuko ditu.
- Jokalariak 7 puntu baino gehiago lortzen baditu eta aurkariak koi-koi esan badu aurretik, puntuak laukoiztuko ditu.
Kontuan izan karta batek yaku batzuk osa baditzakeen ere, karta bat konbinazio batean baino ezin dela kontuan izan.
Sei (edo hamabi) partiden bukaeran, lortutako puntu guztiak batuko dira eta gehien lortzen dituena izango da irabazlea.
Yakuen taula:
Kasu: puntu bateko hamar kasu. Yakuaren balioa: puntu 1. Puntu bateko kasu estra bakoitzeko puntu bat erantsiko da.
Tanzaku: bost tanzaku. Yakuaren balioa: puntu 1. Tanzaku estra bakoitzeko puntu bat erantsiko da.
Aotan: hiru tanzaku moreak. Yakuaren balioa: 6 puntu.
Akatan: hiru tanzaku gorri idatziak. Yakuaren balioa: 6 puntu.
Tane: hamar puntuko bost tane. Yakuaren balioa: puntu 1. Hamar puntuko tane estra bakoitzeko puntu bat erantsiko da.
Sankō (hiru argi): hogei puntuko hiru hikari (sahatsaren hikaria izan ezik). Yakuaren balioa: 6 puntu.
Ame shikō (lau argi): hogei puntuko lau hikari (tartean sahatsaren hikaria). Yakuaren balioa: 7 puntu.
Shikō (lau argi): hogei puntuko lau hikari (sahatsaren hikaria izan ezik). Yakuaren balioa: 8 puntu.
Gokō (bost argi): hogei puntuko bost hikariak. Yakuaren balioa: 15 puntu.
Ino-shika-txō (basurdea, oreina, tximeletak): basurdea, oreina eta tximeletak dituzten hiru kartak. Yakuaren balioa: 5 puntu.
Tsukimi-sake (ilargia ikusi eta sakea edan): ilargi betea eta katilua dituzten bi kartak. Yakuaren balioa: 5 puntu. Bateragarria hanami-sake konbinazioarekin.
Hanami-sake (loreak ikusi eta sakea edan): gortina eta katilua dituzten bi kartak. Yakuaren balioa: 5 puntu. Bateragarria tsukimi-sake konbinazioarekin.
Yaku hauek ez dira testu guztietan agertzen:
Akatan, Aotan No Chofuku: hiru tanzaku gorri idatziak eta hiru tanzaku urdinak. Yakuaren balioa: 10 puntu.
Tsuki-fuda (hileko kartak): txandari dagokion hilaren lau kartak. Lehen eskua urtarrilean hasten da (pinua), hurrengoa otsailean (arana), eta horrela hurrenez hurren. Yakuaren balioa: 4 puntu.
Aldaerak
Aldaera batek dio jokalari batek, bere txandan eta itxi edo koi-koi esan baino lehen, lortu dituen bikote guztiak biltzen dituenean, lortutako kartekin saia daitekeela bikote berriak osatzen, bere txanda luzatuz.
Aldaera batzuetan jokalari batek, partida batean, behin baino ezin du koi-koi esan. Beste aldaera batzuetan, ordea, jokalariak yaku bat osatzen duen txanda guztietan esan dezake koi-koi.
Hiru eta lau jokalarik ere har dezakete parte; lau jokalariren kasuan, bikoteka jokatuko dute bi karta-sorta erabil daitezke. Banatzailea berdin aukeratzen da.
Hiru jokalari
Bi jokalarik soilik har dezaketenez parte, jokalariak honela aukeratuko dira: banatzailea bi jokalarirentzako jokoan bezala hautatuko da. Banatzaileak kartak banatuko ditu hiru jokalarientzat aurrekoan bezala. Gero, banatzaileak aukera izango du jokatu nahi duen ala ez esateko. Jokatzea erabakitzen badu, bere ezkerrekoak izango du aukera esateko jokatzen duen edo ez. Horrek ere jokatu nahi badu, hirugarrenak aukera du etsitzeko edo bigarrenarekin enkantean aritzeko jokatzeko menturagatik. Enkantea puntuetara da, 1etik hasten delarik eta “eskua erosteaz" ezagutzen da. Enkantea erabakitakoan, jokatzeari uko egin dion jokalariak jokatuko duenak emandako puntuak eskuratuko ditu eta bere kartak pilo gainean utziko ditu, piloa banatzaileak moztuko du jokoan hasi baino lehen.
Beste fase guztiak berdinak dira.
Lau jokalari (banaka)
Bi jokalarirentzako jokoan bezala arituko dira eta hiru jokalarirentzako jokoan bezala aukeratuko dira jokalariak.
Lau jokalari (binaka)
Bikoteak adostasunez edo karta-sorta mozten aukeratuko dira. Hil aurreratuenak mozten dituztenek besteen kontra jokatuko dute.
Bikote bakoitzak bere karta-sortarekin jokatuko du bi eskuko jokoan. Jokoaren faseak berdinak dira bat salbu, puntuazioen bilketa bikoteek gordetzen dute. Joko bakoitzaren irabazleak galtzailearekin jokatuko du.
Joko motak
Japoniako karta-sortak bitan banatzen dira jokatzen den joko motaren arabera: zorizko jokoetarako karta-sortak eta joko hezigarrietarako karta-sortak.
Zorizko jokoetarako karta-sortak
Funtsean, denak bat datoz mekuri izeneko joko motaren joko eskemarekin: jokalariek beren kartak biratzen dituzte estalitako karten pilo batetik.
Hanafudaren aldaerek ere eskema horri jarraitzen diote; gaur egun ekoizten den eredu nagusian ez dago balioak adierazten zituzten zenbakien arrastorik, baina kintoki izeneko aldaera zaharrean, lore-kartek zenbakiak ere bazituzten, zegokien hilaren arabera (hau da, seriearen arabera).
Kabu, ordea, zorizko joko bat izateaz gain, nazioarteko kasino-jokoen (baccarat, adibidez) antzeko arauak ere baditu.
Hanafuda oraindik ere jokatzen da; besteak, berriz, ez dira oso ohikoak, eta bizirik mantentzen dituzte tokiko joko-karten taldeek eta jokoen historialariek.
Mekuri joko tradizionalak ia desagertu ziren 1950etik 1960ra bitartean. Horren arrazoia, neurri batean, belaunaldi gazteek ohiko karta-sortekiko interesik ez izatea izan zen, baita Japonian karta-jokoari ematen zaion ospe txarra ere, batez ere jarduera hori diru-sarrera handia delako tokiko erakunde kriminalentzat.
Karta-sorta horiek beti 4 zenbakian oinarritutako serietan banatzen dira: hamabi kartako lau serie (mekuri taldea), edo hamabi kartako serie bat lau aldiz errepikatua (kabu taldea), edo lau karta dituzten hamabi serie (hanafuda taldea).
Tehonbiki karta-sortak ez dio eskema horri jarraitzen. Izan ere, sortak 6 kartako zazpi serie ditu. Ez dakigu noiz eta nola sortu zen; baina ez da XVIII. mendekoa baino lehenagokoa.
Dôsai karuta eta mubeyama karutak joko hezigarrien eskema dute, iroha karuta eta uta karuta jokoak imitatuz, nahiz eta argi egon zorizko jokoak direla.
Nolanahi ere, zorizko jokoetarako erabiltzen den eredua edozein dela ere, sortaren karta guztiek berariazko balio edo maila bat dute, puntuen bidez erakusten dena, mendebaldeko ereduetan bezala, edo arauen zati gisa adosten dena, loreen taldean bezala. Joko batzuetan, gainera, hiru kartako edo gehiagoko konbinazio bereziak osatzeko aukera ere badago, jokalariari aparteko puntuak edo hobariak ematen dizkiotenak.
Zorizko jokoen karta-sorta guztiak txikiak dira, mendebaldeko kartekin alderatuta, normalean 33 mm × 55 mm, kartoi lodi eta astunez eginak. Karten atzealdeak paper beltzez edo gorri ilunez estalita daude; karta bakoitzaren aurrealdea, berriz, paper bereizi bat da eta dagokion irudia du; egungo sortetan, azken hori inprimatzen da, baina 1800. urtearen amaiera arte, kartak eskuz pintatu ziren.
Joko hezigarrietarako karta-sortak
Karta-sorta hauek binaka elkartzen diren kartez eginda daude. Batzuetan, yomifuda-sortak (irakurketa-kartak) deitzen zaie; izan ere, joko horietan guztietan parte hartzen ez duen pertsona batek karta bakoitzean agertzen diren olerkien edo esaera zaharren testua irakurtzen du bi aurkarientzat, eta bat etorri behar dute dagokion ilustrazioarekin. Eskema honetako joko tradizionalak uta karuta eta iroha karuta dira.
Joko hezigarrien karta-sortak, berriz, handixeagoak dira. Karten kartoia ez da aurrekoa bezain gogorra, baina gogorra da; ezaugarri hori beharrezkoa da, jokalariek kartak horiek higatu egin baititzakete, jokoan zehar azkar hartzen baitituzte. Irudiak kartetan inprimatzen dira zuzenean, atzealdeak ez baitu forrurik. Irakurketen (olerkiak, esaera zaharrak), azalpenen eta bestelako xehetasunen zerrenda duen liburuxka bat dator argitalpen gehienekin.
Karta-sorta horiek bi multzo berdinez eginda daude beti, bata irudiekin, eta bestea testu bakarrarekin, irakurketa-kartak. Batek ere ez du balio jakinik: gehiago biltzen duen jokalariak irabazten du jokoa.
Bi talde horiek elkarren kontrako ondorio sozialak dituzte. Zorizko jokoak ospe txarrekoak dira, edo denbora pasatzeko modu merketzat hartzen dira, nahiz eta herrialde osoan ezagunak izan. Joko hezigarriak, aldiz, etxean ez ezik, eskolan ere sustatzen dira, non txapelketak maiz egiten baitira ikasleen artean; haur txikiak ere jolasera bultzatzen dira, irakurtzen ikasteko laguntza gisa.
Iturriak
Véronique Brindeau eta Frédéric Clément: Le jeu des fleurs. Hanafuda. Editions Philippe Picquier, Le Mas de Vert, 2008.
Barajas de colección. Ediciones del Prado, Madril, 2005.
Andy Pollett: http://a_pollett.tripod.com/mayumihf.htm (2021-09-23)
Andy Pollett: https://l-pollett.tripod.com/cards9.htm (2021-09-23)
Andy Pollett: https://l-pollett.tripod.com/cards37.htm (2021-09-23)
Andy Pollett: https://l-pollett.tripod.com/cards45.htm (2021-09-23)
Andy Pollett: http://a_pollett.tripod.com/cards9a.htm (2021-09-23)
Patrick Tang: https://www.hanafuda.es/#presentation (2021-09-23)
Arabako Fournier Karta Museoa: https://fourniermuseoabibat.eus/eu/hasiera (2021-10-30)
wikipedia (2021-09-23)